Ordre SND/388/2020: Fase 0, obertura de determinats comerços, i serveis

Ordre SND/388/2020: Fase 0, obertura de determinats comerços, i serveis

1.- Reobertura dels Establiments i locals comercials minoristes i de prestació de serveis assimilats.

1.1.- Requisits obertura.
Els comerços i activitats de serveis professionals amb activitats suspeses, per a poder obrir hauran de complir amb els següents requisits:
– S’haurà d’accedir al local amb cita prèvia, perquè només podrà haver-hi un client.
– Atenció individualitzada al client amb les distàncies mínimes de seguretat o bé amb la instal·lació de mampares o taulells.
– Horari d’atenció preferent a majors de 65 anys, que coincidirà amb la franja horària establerta per a passejar i fer activitat física.

No es permet l’obertura de locals de més de 400 metres, centres comercials o parcs comercials, ni aquells que no tinguin un accés independent.

1.2.-Sistemes de recollida de productes.
Els establiments i locals que puguin obrir, podran establir sistemes de recollida dels productes adquirits, quan garanteixin una recollida escalonada que eviti aglomeracions a l’interior del local o al seu accés.

1.3.- Desplaçaments.
Els desplaçaments només podran efectuar-se dins del mateix municipi de residència, excepte que el producte no estigui disponible en aquest.

1.4.- Mesures d’Higiene.
– Neteja i desinfecció de les instal·lacions 2 vegades al dia (mínim), amb especial atenció als poms de portes, taulells, mobles, passamans, màquines dispensadores, terres, telèfons, penjadors, carros i cistelles, aixetes.

1.4.1.- Pautes de neteja:

Una neteja es realitzarà obligatòriament en finalitzar el dia.
– Ús de desinfectants com a dilucions de lleixiu (1.50) o qualsevol altre autoritzat pel Ministeri de Sanitat i que es trobi en el mercat.
– Els materials emprats després de cada neteja i els Equips de Protecció Individual (EPIs) es rebutgessin de manera segura i es procedirà a la rentada de mans.
– Es netejarà i desinfectarà el lloc de treball en cada canvi de torn, especialment: mampares, taulells, teclats, terminals de pagament, pantalles tàctils, eines de treball i altres elements susceptibles de manipulació.
– Si hi ha més d’un treballador atès el públic la neteja s’estendrà a les zones privades, com ara cuina, taquilles, condícies, i àrees de descans.
– Garantir ventilació adequada.
No ús dels lavabos per part dels clients, tret que sigui estrictament necessari, i en tal cas es procedirà a una desinfecció immediata.
– Disposar de papereres amb tapa i pedal, que hauran de ser netejades de manera freqüent i mínim una vegada al dia.

1.4.2.- Uniformes de Treball.
Rentada i desinfecció diària dels uniformes i roba de treball a temperatura d’entre 60 i 90 graus.
D’igual manera es procedirà encara quan no s’utilitzi uniforme de treball.

1.5.- Mesures de Prevenció de Riscos Laborals.
No es poden reincorporar els treballadors que:
– Treballadors en aïllament domiciliari per COVID-19 o que tinguin símptomes.
– Treballadors en quarantena domiciliària.

L’empresari haurà de procurar obligatòriament que els seus treballadors:
– Disposin d’EPIs necessaris per al seu lloc de treball.
– Gels hidroalcohòlics o aigua i sabó.
– Ús de màscares obligatori quan no pugui garantir-se la distància de 2 metres.
– Formació i informació sobre l’ús dels EPIs.

En cas de simptomatologia d’un treballador, aquest haurà d’abandonar el lloc de treball i cridar als serveis mèdics de la CCAA.

1.6.- Fitxatge amb Empremta dactilar.
Se substituirà per qualsevol altre sistema de control horari o bé es procedirà a la seva desinfecció, abans i després de cada ús, informant d’això als treballadors.

1.7.- Distàncies de Seguretat.
Les distàncies de seguretat entre treballadors seran de 2 metres i entre venedor i client d’almenys 1 metre, si disposen d’elements de protecció i barreres, en cas contrari 2 metres.

Els establiments que no puguin mantenir les distàncies de seguretat com per exemple les perruqueries, centres d’estètica o fisioteràpia, s’haurà d’utilitzar l’EPI oportú que asseguri tant la protecció del treballador i del client, i assegurar la distància de seguretat de 2 metres entre un client i un altre.

1.8.- Mesures d’higiene i protecció aplicables als clients a l’interior d’establiments i locals.
– El temps de permanència serà l’indispensable.
– En cas d’atenció personalitzada a més d’un client, haurà d’assenyalar-se amb marques en el terra, balises, senyals, la distància interpersonal de 2 metres entre clients.
No es podrà atendre a més d’un client simultàniament.
– Tenir a la disposició dels clients gels hidroalcohòlics a l’entrada del local.
– En els establiments d’autoservei haurà de prestar el servei un treballador per a evitar manipulacions per part dels clients.

No es podran posar productes de prova.
Comerços tèxtils, arranjaments de roba i similars els emprovadors només es podran usar per una persona i posteriorment es netegeran i desinfectaran.
– Les peces que es provi un client hauran de ser higienitzades abans de poder ser facilitades a un altre client.

 

2.- Activitats d’Hostaleria i Restauració.

2.1.- Requisits del Servei.
Es podran realitzar mitjançant:
– Lliurament a domicili. (Repartiment preferent a majors de 65 anys, dependents o col·lectius vulnerables.   )
– Recollida de comandes pels clients. (prohibit consum intern).

2.2.- Forma de recollida.
– Es realitzarà la comanda per telèfon o en línia i es fixarà un horari de recollida.
No podrà haver-hi aglomeracions.
– Comptar amb un espai habilitat i senyalitzat per a:
Recollida de comandes i pagament.
Separació física mínima de 2 metres o taulells o mampares.
– Establiments que permetin la sol·licitud i recollida amb vehicles, es podrà realitzar la comanda des del vehicle i conducta a la seva posterior recollida.

  • Només podran romandre oberts al públic durant l’horari de recollida.

2.3.- Mesures de Prevenció de Riscos Laborals.
No es poden reincorporar els treballadors que:
– Treballadors en aïllament domiciliari per COVID-19 o que tinguin símptomes.
– Treballadors en quarantena domiciliària.

L’empresari haurà de procurar obligatòriament que els seus treballadors:
– Disposin d’EPIs necessaris per al seu lloc de treball, que com a mínim contingui:
– Màscares.
– Gels hidroalcohòlics o aigua i sabó.

En cas de simptomatologia d’un treballador, aquest haurà d’abandonar el lloc de treball i cridar als serveis mèdics de la CCAA.

2.5.- Mesures en matèria d’higiene per a clients i aforament.
– Entrada establiment:
– Gels hidroalcohòlics en condicions d’ús.

– Sortida establiment:
Papereres amb tapa d’accionament no manual amb bossa d’escombraries.

– Temps permanència.

L’estrictament necessari perquè es pugui realitzar la recollida del producte.
Distàncies de Seguretat.

Haurà d’assenyalar-se de manera clara la distància interpersonal entre clients de 2 metres amb marques en el terra, balises, cartelleria, senyalització.

No es podrà atendre simultàniament pel mateix treballador a diversos clients.

Si no pot atendre individualment a més d’un client al mateix temps, en les condicions anteriors, l’accés a l’establiment es realitzarà de manera individual, excepte que sigui un adult que acompanyi a un discapacitat.
 

3.- Condicions de l’Activitat esportiva professional i federada.

Es tracta de la forma en què podran desenvolupar la seva activitat els esportistes professionals, d’alt nivell o interès nacional, que se’ls permeten els entrenaments a l’aire lliure amb una sèrie de condicionaments d’acord amb l’art. 8 a 10 de la present Ordre.

 

4.- Prestació dels Serveis en Arxius de qualsevol titularitat i gestió.

Es regula la prestació dels serveis d’arxius, als quals s’insta que prestin preferentment els seus serveis de manera telemàtica, i es regula de l’art. 11 al 14 de la present Ordre.