RD Llei Mesures Urgents de Suport al sector turístic, l’hostaleria i el comerç i en matèria tributària

RD Llei Mesures Urgents de Suport al sector turístic, l’hostaleria i el comerç i en matèria tributària

Reial decret llei 35/2020, de 22 de desembre, de mesures urgents de suport al sector turístic, l’hostaleria i el comerç i en matèria tributària.

El BOE núm. 334 de 23 de desembre de 2020, ha publicat l’RD Llei 35/2020, pel qual es regulen noves mesures per a fer front a la pandèmia derivada de la COVID19

 

1.- Mesures sobre Arrendaments de locals.

1.1.- Grans Tenidors
En cas d’una empresa, entitat pública o gran tenidor1, es podrà sol·licitar a la persona arrendadora, una de les següents alternatives:

Reducció del 50% del lloguer mentre duri l’Estat d’Alarma i fins a un màxim de 4 mesos.
Moratòria en el pagament del lloguer duarte l’Estat d’Alarma, i amb un màxim de 4 mesos. L’ajornament podrà ser d’un màxim de 2 anys, sense interès o recàrrec de cap classe, sempre que el contracte estigui vigent.

S’exclouran de la mesura les despeses addicionals derivades del serveis de manteniment o similars.

Una vegada realitzada la sol·licitud, l’arrendador haurà de donar una resposta en el termini de 7 dies hàbils.

1.2.- Altres Arrendaments per a ús diferent del d’habitatge.
L’arrendatari, persona física o jurídica, podrà sol·licitar, abans del 31 de gener de 2021, l’ajornament temporal i extraordinari en el pagament de la renda, excepte que s’hagués acordat amb caràcter voluntari.
Es preveu la possibilitat que les parts puguin disposar lliurement de la fiança perquè serveixi de pagament parcial o total de les mensualitats, si bé, s’haurà de reposar en el termini d’un any, o en el termini que resti per a finalitzar el contracte.

1.3.- Requisits treballadors autònoms i Pimes arrendataris.

En cas d’un immoble afecte a l’activitat econòmica, l’autònom deu:

.- Afiliat i en alta abans de la declaració de l’Estat d’Alarma del RD 926/2020. (s’inclouen les Mutualitats)

.- Activitat suspesa com a conseqüència de l’Estat d’Alarma o per ordres de les autoritats competents.

.- En cas de no suspensió de l’activitat, s’ha d’acreditar la reducció de la facturació en un 75% al mes natural anterior al que se sol·licita l’ajornament o reducció i això en relació a la facturació mitjana mensual del trimestre al qual pertany aquest mes referit a l’any anterior.

En cas de Pime

.- Que puguin formular Balanç i ECP abreujats, és a dir, no superar els límits de l’art. 257.1 LSC.

.- Activitat suspesa com a conseqüència de l’Estat d’Alarma o per ordres de les autoritats competents.

.- En cas de no suspensió de l’activitat, s’ha d’acreditar la reducció de la facturació en un 75% al mes natural anterior al que se sol·licita l’ajornament o reducció i això en relació a la facturació mitjana mensual del trimestre al qual pertany aquest mes referit a l’any anterior.

1.4.- Acreditació dels Requisits.
.- S’haurà de presentar una declaració responsable en la qual consti la reducció del 75% de facturació, en relació amb la facturació mensual del mateix trimestre de l’any anterior.
L’arrendador podrà sol·licitar que es mostrin els llibres comptables per a acreditar la reducció.

.- La suspensió de l’activitat s’acreditarà per mitjà del certificat de la AEAT o entitat competent.

1.5.- Aplicació indeguda de la reducció i l’ajornament temporal extraordinari en el pagament de la renda.

En cas que no complir amb els requisits, s’haurà d’assumir una indemnització per danys i perjudicis produïts a l’arrendador, sense perjudici, de les altres responsabilitats.

1.6.- Arrendadors en Concurs de creditors.
Els arrendadors que es trobin en concurs o possibilitat d’insolvència, no tindran obligació de concedir aquestes reduccions o ajornaments.

 

2.- Mesures de suport en l’àmbit Laboral i de Seguretat Social.

2.1.- ERTO FM derivat del RD Llei 8/2020.
Les empreses amb expedients de Regulació d’Ocupació per Força Major, de l’art. 22 del RD Llei 8/2020, prorrogats automàticament fins al 31 de gener de 2021 i l’activitat del qual es trobi dins dels CNAE (s’utilitzarà per a determinar el tipus de cotització):

.- 4634 (Comerç a l’engròs de begudes).
.- 5610 (Restaurants i llocs de menjars).
.- 5630 (Establiments de begudes).
.- 9104 (Activitats dels jardins botànics, parcs zoològics i reserves naturals).
.- 9200 (Activitats de jocs d’atzar i apostes).

2.1.1- Exoneració quotes.
Queden exonerades de l’aportació empresarial i els conceptes de recaptació conjunta respecte dels seus treballadors:

.- Quan reiniciïn la seva activitat a partir de l’1 de desembre de 2020 o a partir de l’entrada en vigor del RD Llei 18/2020 de 12 de maig en els termes del seu art. 4.2.

.- En les activitats suspeses durant el mes de desembre 2020 o gener 2021, pels períodes i jornades afectats per la suspensió.

2.1.2.- % Exoneració.

% Exoneració

Concepte

Període

85% < 50 treballadors

Aportació empresarial 

Desembre 2020 i Gener 2021

75% > 50 treballadors

Aportació empresarial 

Desembre 2020 i Gener 2021

2.2.- Incompatibilitat Exoneracions
Aquestes exempcions són incompatibles amb les previstes en l’art. 2 RD Llei 30/2020.
S’aplicarà a més:
.- El límit en el repartiment de dividends i transparència fiscal.
.- Salvaguarda d’ocupació.
.- Mesures extraordinàries de protecció d’ocupació.
.- Interrupció del còmput de la durada màxima dels contractes temporals.
.- Prohibició hores extres.
.- Limitació externalització de l’activitat.

 

3.- Incentius a la prolongació de l’activitat en Fixos discontinus de Turisme, Comerç i Hostaleria.

Les empreses del sector del Turisme, Comerç i Hostaleria, que generin activitat d’abril a octubre de 2021 i mantinguin en alta als seus treballadors tindran dret a una bonificació del 50% de la Seguretat Social per contingències comunes, conceptes de recaptació conjunta de Desocupació, FOGASA, i Formació Professional.
Aquestes bonificacions seran compatibles amb altres exempcions de Seguretat Social, sempre que no se superi el 100%.de la quota empresarial.

 

4.- Protecció per Desocupació.

S’amplia el termini en 1 mes des de l’entrada en vigor del present RD Llei 35/2020, per a presentar la sol·licitud de subsidi per desocupació prevista en l’art. 1 del RD Llei 32/2020.
La presentació d’aquesta sol·licitud implica la subscripció del compromís d’activitat.
La seva gestió correspondrà al SEPE o al ISM.

 

5.- Devolució de quotes en supòsits de variació de dades d’empreses i treballadors.

Quan se sol·liciti fora del termini reglamentari una variació de dades aportades amb anterioritat o una correcció d’aquests, d’empresaris o treballadors, i procedeixi la devolució de les quotes ingressades, únicament es tindrà dret al reintegrament de l’import que correspongui a les 3 mensualitats anteriors a la data de sol·licitud.

 

6.- Empleats de la Llar.

6.1.- Bases de Cotització.
.- Es determinessin conformement a l’escala, en funció de la retribució percebuda pels empleats de la llar, prevista en la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat.
.- Fins a 2022 les retribucions mensuals i les bases de cotització de l’escala, s’actualitzessin en la mateixa proporció a l’increment del SMI.
.- A partir de 2023 les bases de cotització, es determinessin d’acord amb l’art. 147 LGSS, sense que puguin ser inferiors a la base mínima que s’estableixi legalment.

6.2.- Tipus de cotització.
.- Contingències Comunes: A partir d’1 de gener de 2019 s’apliqués el que disposi la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat.
.- Contingències Professionals: S’aplicarà el tipus de cotització previst en la tarifa de primes establertes legalment, sent la tarifa resultant a càrrec de l’ocupador.
.- Coeficient de parcialitat: Des de 2012 a 2022 per a determinar les hores efectivament treballades es determinessin en funció de les bases de cotització dividides per l’import fixat per la base mínima horària del Règim General establert per la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a aquests exercicis.
.- Base reguladora: Per al càlcul en Incapacitat Permanent derivada de Contingències Comunes i de Jubilació entre l’any 2012 i 2022, només es tindran en compte els períodes realment cotitzats.

 

7.- Mesures Tributàries.

7.1.- Ajornament deutes Tributaris.

.- Sobre totes aquelles declaracions -liquidacions i autoliquidacions el termini de presentació de les quals i ingrés finalitzi des del dia 1 d’abril fins al 30 d’abril de 2021, sempre que el volum d’activitat no sigui superior a 6.010.121,04€ i es compleixin els requisits.

7.2.- Reduccions en Mòduls i IVA Simplificat.
S’estableix una reducció del 20% i 35% en les activitats econòmiques relacionades en l’RD Llei.

7.3.- Reducció del núm. períodes impositius afectats per la Renúncia a Mòduls.
Els contribuents que hagin renunciat en 2020, podran tornar a determinar el Rendiment pel Mètode d’Estimació Objectiva en els exercicis 2021 o 2022, sempre que compleixin els requisits i revoquin la renúncia en els terminis que estipula el art.33.1) RIRPF.
Els que hagin renunciat per a la seva aplicació en 2021, podran tornar a determinar el rendiment per aquest mètode en l’exercici 2022, en els mateixos termes que en l’apartat anterior.
Les renúncies es podran realitzar fins a 31 de gener de 2021

7.4.- Quantificació del mòdul durant els Estats d’Alarma de 2020.
S’estableixen fórmules de càlcul respecte al personal assalariat, no assalariat, i empleat, així com per a la distància, Km consum d’energia, en els quals no es computessin els dies en què es va decretar el 1r Estat d’Alarma, i respecte al 2n, els períodes en què no es va poder exercir l’activitat.

7.5.- Incentiu fiscal a la rebaixa de la Renda Arrendatícia durant el període impositiu 2021.
Els arrendadors, que no siguin grans forquilles, podran computar com a despesa la quantia de la rebaixa de la renda derivada del lloguer que haguessin acordat a partir de 14 de març de 2020, corresponents a les mensualitats de gener a març de 2021.
No s’aplicarà si hi ha una compensació posterior per part de l’arrendatari o estiguin inclosos en l’art. 18 LIS.

7.6.- Saldos de dubtós cobrament.
Per a l’any 2020 i 2021, el saldo de dubtós cobrament queda reduït als 3 mesos d’impagament de l’arrendament.

 

[1] Persona física o jurídica titular de més de 10 immobles urbans (exclosos garatges i trasters) o una superfície construïda de més de 1.500m2.

Comenta la publicació