Circular RD 13/2020

Circular RD 13/2020

El BOE de 8 d’abril de 2020, publica el RD Llei 13/2020, del 7 d’abril pel qual s’adopten determinades mesures urgents en matèria de:

a) Ocupació agrària a favor dels treballadors. Sense cap bonificació o reducció per a l’empresari.
b) Agilitació dels tràmits per a les persones sense certificat digital.
c) Compatibilitat de la prestació per cessament d’activitat amb altres prestacions de Seguretat Social que no impedeixin el treball. S’estableix un major control en la concessió de la prestació.
d) S’aclareix la sol·licitud de moratòries de cotització per 6 mesos, és només respecte a la quota empresarial i conceptes de recaptació conjunta.

Procedim a sistematitzar el contingut de l’última norma publicada, en la present circular, que esperem sigui del seu interès.

1.- Contractacions en el Sector Agrari.

1.1.- Beneficiaris
S’aplica a les contractacions temporals en el sector agrari, compreses entre la declaració de l’Estat d’Alarma i el 30 de juny, que compleixin algun dels següents requisits:
– Persones en situació de desocupació o cessament d’activitat.
– Treballadors que hagin vist suspesos els seus contractes per tancament temporal.
– Treballadors migrants el permís dels quals conclogui com a màxim el 30 de juny de 2020.
– Joves nacionals de tercers països que es trobin en situació regular i tinguin entre 18 i 21 anys.
– Persones amb domicilis pròxims al lloc de treball

1.2.- Compatibilitat de prestacions
Les retribucions que percebi el treballador agrari (salari), seran compatibles amb:
– Subsidi per desocupació agrària o renda agrària.
– Prestacions per desocupació derivades de suspensió per causes econòmiques, tècniques, organitzatives, o de producció, excloses les produïdes pel COVID-19
– Amb qualsevol altra prestació per desocupació regulada en la LGSS.
– Amb les prestacions per cessament d’activitat d’autònoms, excepte les que tinguin el seu origen en el COVID-19.
– Amb qualsevol altra prestació de caràcter econòmic o qualsevol altre benefici o ajuda social.

1.3.- Incompatibilitat de prestacions.
Aquestes mesures de flexibilitat són incompatibles amb:
– IT
– Risc durant l’embaràs i risc durant la lactància natural.
– Incapacitat permanent contributiva, excepte supòsits de compatibilitat.
– Prestació per naixement i cura de menor de la Seguretat Social.

1.4.- Obligacions de l’empresari.
Assegurar en tot moment la disponibilitat de mitjans de prevenció apropiats enfront del COVID-19.

1.5.- Tramitació.
Les ofertes d’ús de les empreses es comuniquessin al SEPE qui les gestionarà amb els següents criteris:
– Persones en situació de desocupació o cessament d’activitat que:
a) No percebin cap mena de subsidi o prestació.
b) Percebin subsidis o prestacions de caràcter no contributiu.
c) Perceptors de subsidi per desocupació o prestacions de caràcter social o laboral.

– Migrants el permís dels quals hagi expirat entre la declaració de l’Estat d’Alarma i el 30 de juny de 2020.

– Joves d’entre 18 i 21 anys que provinguin de tercers països i es trobin en situació regular.

Les empreses hauran de comunicar al SEPE la contractació qui reprenguessin les prestacions per desocupació dels qui les veiessin suspeses per la celebració d’un contracte d’acord amb la present norma.

Els que percebin la prestació per desocupació agrària, no se’ls tindran en compte les jornades reals treballades en aquestes contractacions a l’efecte de determinar la quantia i els dies de dret consumits.

1.6.- Pagament de Salari
Es realitzarà per transferència bancària per l’import del conveni col·lectiu aplicable, i en tot cas pel SMI.

2.- Simplificació en la tramitació de procediments davant les entitats Gestores de la Seguretat Social.

Durant l’Estat d’Alarma, s’adopten mesures per a les tramitacions davant la Seguretat Social:
– Les persones que no disposin de certificat digital poden accedir a la seu electrònica: www.sede.seg-social.gob.es en accés directe a tràmits sense certificat.
Per a l’INSS: http://run.gob.es/cqsjmb.
Per al ISM: http://run.gob.es/lpifqh

– S’admetrà la identitat declarada per l’interessat sense perjudici de les comprovacions que pugui fer l’entitat gestora, i haurà de prestar-se el consentiment exprés a la realització del tràmit i en el seu cas emetre una declaració responsable sobre les dades i documents en què es basa el seu dret.

3.- Simplificació a la tramitació de procediments per desocupació davant el ISM.

Per a la tramitació de la prestació per desocupació es podrà:

– Si es manca de certificat digital es podrà accedir a la pàgina web del sepe (www.sepe.es) i mitjançant el formulari de pre sol·licitud individual de prestacions per desocupació. (S’apliquen els mateixos criteris que l’apartat anterior).

4.- Ampliació de la IT per COVID-19

Es considera que la IT derivada del Covid-19, tindrà el mateix tractament econòmic que un accident de treball, tal com va establir el RD Llei 6/2020, si bé s’amplien els motius de baixa per aquest motiu a:

a) Els que tinguin restringida la sortida del seu municipi i s’impedeixi el seu desplaçament per l’autoritat competent impossibilitant acudir al seu lloc de treball i no puguin realitzar teletreball.
Això ho hauran d’acreditar:
a) Mitjançant un certificat del seu Ajuntament.
b) Certificació de l’empresa conforme no és possible el treball.
c) Autònoms: Declaració responsable davant el servei de salut.
b) Les persones que s’hagin acollit al permís retribuït recuperable, i es trobin en un municipi amb restriccions de desplaçament, se’ls emetrà una baixa per COVID-19, amb efectes de l’inici de la restricció fins al 29 de març de 2020 (alta).

5.- Cessament d’Activitat Autònoms.

5.1.- Compatibilitat
S’estableix la compatibilitat amb qualsevol altra prestació de la Seguretat Social que permeti l’acompliment de l’activitat.
Excepció: Règim Especial de la Mar serà incompatible amb les ajudes a la paralització de la flota.(veda).

5.2.- Beneficiaris
Als beneficiaris inicials reconeguts pel RD Llei 8/2020 s’inclouen els donats d’alta en el CNAE 2009: 5912, 5915, 5916, 5920 i entre el 9001 i el 9004 tots dos inclosos, que sense parar l’activitat la seva facturació hagi disminuït un 75% en relació als 12 mesos anteriors.

5.3.- No tramitació de la baixa en el RETA.
No serà necessari cursar la baixa en el Règim d’Autònoms davant la Seguretat Social.

5.4.- Suspensió de l’activitat i quotes.
En els casos de suspensió de l’activitat, la cotització del mes de març de 2020 pels dies d’activitat que no s’abonés en termini reglamentari, no serà objecte del recàrrec de l’art. 30 LGSS.

5.5.-Termini de Sol·licitud de la prestació.
La prestació es podrà presentar fins a l’últim dia del mes següent en què es produeixi la finalització de l’Estat d’Alarma.

Es dictarà una resolució provisional que serà revisada una vegada finalitzi l’Estat d’Alarma podent-se sol·licitar la devolució de les prestacions indegudament cobrades.

5.6.- Acreditació Reducció de la Facturació.
L’acreditació de la reducció de facturació es realitzarà mitjançant l’aportació d’alguna de les informacions comptables següents:
– Aportació del llibre registre de factures emeses i rebudes.
– Llibre diari d’ingressos i despeses.
– Llibre registre de vendes i ingressos.
– Llibre de compres i despeses.
– Els que no estiguin obligats a portar llibres hauran d’acreditar-ho amb qualsevol mitjà de prova que sigui vàlid en dret.

5.7.-Declaració Jurada.
Tota sol·licitud de prestació anirà acompanyada d’una declaració jurada en què es faci constar que es compleixen els requisits per a causar dret a la prestació.

6.- Moratòries de 6 mesos a les empreses i autònoms en el pagament de Cotitzacions.

La moratòria prevista en el RD Llei 11/2020 de 6 mesos a les empreses i autònoms en el pagament de les cotitzacions (abril-juny) i quotes (maig-juliol) s’aclareix que només serà respecte a la quota empresarial i per conceptes de recaptació conjunta. Sempre que les seves activitats no estiguin suspeses per la declaració de l’Estat d’Alarma.

Esperant que els sigui d’utilitat, aprofito per a saludar-los molt atentament.
Blanes a 8 d’abril de 2020.