Llei 21/2021, de 28 de desembre, de garantia del poder adquisitiu de les pensions i altres mesures de reforç de la sostenibilitat financera i social del sistema públic de pensions.
El BOE del 29 de desembre de 2021, va publicar la Llei 21/2021, per la qual es modifiquen les pensions de jubilació i àmplia el dret a la pensió de viduïtat a les parelles de fet suavitzant els requisits per a l’accés a aquesta.
1.- Revaloració i garantia del manteniment del poder adquisitiu. (Art. 58 LGSS)
S’estableix que les pensions contributives de la Seguretat Social es revaloritzessin al principi de cada any en el % equivalent a l’IPC dels 12 mesos anteriors.
En cas que el valor mitjà fos negatiu, l’import de les pensions no variarà al començament d’any.
En cap cas es podrà superar l’import màxim fixat per la LPGE.
2.-Durada de l’obligació de Cotitzar (Art. 144.4 LGSS).
S’estableix que l’obligació de cotitzar es manté en situació de IT, naixement i cura de menor, risc durant l’embaràs i lactància natural.
La novetat és que es preveu una reducció del 75% de les quotes empresarials per Contingències Comunes durant la IT dels treballadors que haguessin complert 62 anys.
3.- Cotització al règim general a partir de l’edat de Jubilació (Art. 152 LGSS)
Se suprimeix la referència als 65 anys, i es parla d’edat de jubilació.
Les empreses quedessin exemptes de cotitzar a la Seguretat Social per contingències comunes, excepte per IT, respecte als treballadors per compte d’altri, socis treballadors o de treball en cooperatives quan aconsegueixin l’edat de jubilació.
L’exempció de cotització comprèn la desocupació, FOGASA i formació professional.
Això no és aplicable als treballadors de les Administracions Públiques.
Els períodes en què resulti d’aplicació d’aquesta exempció, s’entendran com cotitzats per a la determinació de la quantia de les prestacions.
4.- Jubilació anticipada per raó de l’activitat (Art. 206 LGSS)
Regula la possibilitat d’anticipar l’edat de jubilació respecte d’aquelles professions o activitats els treballs de les quals siguin de naturalesa excepcionalment penosa, tòxica, perillosa o insalubre i acusin elevats índexs de morbiditat o mortalitat, i sempre que s’acrediti el mínim de temps dedicat a aquestes activitats.
4.1.- Ampliació de les activitats.
La novetat és que les organitzacions sindicals i empresarials, en els termes que es determinin reglamentàriament podran instar el procediment perquè en determinades activitats s’anticipi l’edat de jubilació. La sol·licitud es presentarà per mitjans telemàtics i haurà d’identificar-se l’activitat per mitjà del CNAE.
Reglamentàriament s’identificaran els indicadors que permetin sol·licitar aquesta anticipació en l’edat de jubilació.
4.2.- Cotització addicional sectors i activitats en què s’anticipi la jubilació.
L’aplicació d’aquests coeficients reductors portarà amb si un increment en la cotització del col·lectiu o sector d’activitat, la qual cosa suposarà l’aplicació d’una mena de cotització addicional sobre la base de cotització per contingències comunes, tant a càrrec del treballador com de l’empresa.
4.3.- Revisió coeficients reductors.
Es revisaran cada 10 anys en els termes que reglamentàriament s’indiquin, atesa la reducció de l’esperança de vida.
4.4.- Edat mínima.
Amb l’aplicació dels coeficients reductors l’edat mínima no podrà ser inferior als 52 anys.
4.5.- Jubilació parcial i altres modalitats de jubilació anticipada.
No es tenen en compte els coeficients reductors.
5.- Jubilació anticipada en cas de discapacitat (Art. 206 bis LGSS)
Es permet reduir l’edat mínima d’accés a la jubilació en:
- Discapacitats en grau igual o superior al 65%
- Discapacitats en grau igual o superior al 45%, sempre que estiguin reconegudes reglamentàriament i suposin una reducció significativa de l’esperança de vida.
En cap cas l’afectat podrà accedir a la jubilació a una edat inferior als 52 anys i no són aplicable els coeficients reductors.
6.- Jubilació anticipada per causa no imputable al treballador (Art. 207 LGSS)
Es tracta de l’accés a la jubilació anticipada per cessament en el treball per causa no imputable a la voluntat del treballador.
6.1.- Requisits.
.- Tenir complerta una edat inferior en 4 anys a l’edat de jubilació prevista en l’art. 205.1.a) LGSS, sense que resultin d’aplicació els coeficients reductors de l’art. 206 i 206 bis LGSS.
.- Estar inscrit com a demandant d’ocupació durant almenys 6 mesos immediatament anteriors a la data de sol·licitud de la jubilació.
.- Acreditar un període de cotització efectiva de 33 anys, sense tenir en compte les pagues extraordinàries.
Si es computés amb el límit màxim d’1 any, el servei militar obligatori, o la prestació social substitutòria, o el servei social femení.
.- Que el cessament en el treball s’hagi produït per:
.- Acomiadament col·lectiu per causes ETOP (Art. 51 ET)
.- L’acomiadament per causes objectives previstes en l’art. 52 ET.
.- per resolució judicial en els supòsits previstos en la Llei Concursal (RD Legislatiu 1/2020).
.- Mort, jubilació o incapacitat de l’empresari individual sense perjudici del que es disposa en l’art. 44 ET o per l’extinció de la personalitat jurídica.
.- Per força major constatada per l’autoritat laboral i conforme a l’art. 51.7 ET.
.- L’extinció per voluntat del treballador per les causes previstes en l’art. 40.1 ET (Mobilitat Geogràfica), Art. 41.3 ET (MSCT), art. 50 ET (extinció per voluntat del treballador).
.- Per ser víctima de la violència de gènere (art. 49.1.m ET).
En els casos de l’extinció per acomiadament col·lectiu, objectiu, per voluntat del treballador, mobilitat geogràfica i MSCT s’haurà d’acreditar per part del treballador haver percebut la indemnització corresponent o haver interposat la demanda judicial en reclamació d’aquesta indemnització o d’impugnació de la decisió extintiva.
S’haurà d’estar a la taula que publica la norma a l’efecte de determinar la reducció de la pensió de jubilació per mes o fracció que falti per a complir l’edat de jubilació ordinària.
Per a determinar l’edat legal de jubilació prevista en l’art. 205.1.a) LGSS es considerarà la que li hagués correspost al treballador d’haver continuat cotitzant durant el termini comprès entre la data del fet causant i el compliment de l’edat legal.
7.- Jubilació anticipada per voluntat de l’interessat. (Art. 208 LGSS).
.- Es continua mantenint tenir una edat complerta inferior en dos anys com a màxim a l’edat de jubilació ordinària que correspongui, sense que s’apliquin els coeficients reductors de l’art. 206 i 206 bis LGSS.
.- S’inclou com a còmput el període del servei social femení obligatori, a part del Servei Militar i la prestació Social Substitutòria, amb el màxim d’1 any.
.-S’apliquessin també els coeficients reductors de la pensió pels anys o fracció dels mateixos que faltin per a complir l’edat legal de jubilació, d’acord amb el quadre que publica la norma.
.- Quan el treballador que s’aculli voluntàriament a la jubilació anticipada, i percebi el subsidi per desocupació de l’art. 274 LGSS, durant almenys 3 mesos, s’apliquessin els coeficients reductors per a la jubilació anticipada per causes no imputables al treballador (Art. 207 LGSS).
8.- Quantia de la pensió. (Art. 210 LGSS)
8.1.- Complement econòmic per retard en l’edat de jubilació.
L’accés a la pensió de jubilació a una edat superior a la que resulti d’aplicar el que s’estableix en l’art. 205.1.a) LGSS (Edat jubilació ordinària) i s’hagi reunit el període mínim de cotització previst en l’art. 205.1.b) LGSS, es reconeixerà a l’interessat per cada any complet d’excés, un complement econòmic que s’abonarà a elecció de l’interessat sobre alguna de les següents formes:
- Un 4% per cada any complet cotitzat entre la data que va complir l’edat i la del fet causant de la pensió. (no es podrà superar el límit de la pensió màxima d’acord amb l’art. 57 LGSS).
- Una quantitat a tant alçat per cada any complet cotitzat entre la data que va complir aquesta edat i la del fet causant de la pensió, aplicant la fórmula de càlcul que preveu la norma.
- Una combinació entre els supòsits anteriors que es determinarà reglamentàriament.
L’elecció es durà a terme per una sola vegada en el moment en què s’adquireix el dret a percebre aquest complement econòmic, no podent ser modificada en un moment posterior. De no realitzar-se elecció, s’aplicarà el càlcul previst en l’apartat a).
8.2.- Incompatibilitats d’aplicació del complement.
.- Amb l’accés a l’envelliment actiu.
.- Amb la jubilació parcial.
.- Amb la jubilació flexible.
.- En els supòsits d’accés a la jubilació des de situació assimilada a l’alta.
8.3.- Coeficients reductors jubilació anticipada per voluntat de l’interessat.
Els coeficients reductors s’aplicaran sobre l’import de la pensió resultant d’aplicar a la BR el % que correspongui per mesos de cotització.
Si se supera el límit de la pensió màxima previst en l’art. 57 LGSS, els coeficients reductors s’aplicaran sobre l’indicat límit.
8.4.- Jubilació anticipada per causa no imputable al treballador.
Els coeficients reductors s’aplicaran sobre l’import de la pensió resultant d’aplicar a la BR el % que correspongui per mesos de cotització. En tal caso la quantia de la pensió no podrà ser superior a la quantia que resulti de reduir el topall màxim de pensió un 0,50% per trimestre o fracció de trimestre d’anticipació.
8.5.- No aplicació del coeficient 0,50% anterior.
No s’aplicarà la reducció del topall màxim de pensió en un 0,50% per trimestre o fracció de trimestre d’anticipació en els supòsits de jubilació anticipada per activitat (Art. 206 LGSS) i per discapacitat (Art. 206 bis LGSS), en relació amb els treballs de naturalesa penosa, tòxica, perillosa o insalubre o amb les persones amb discapacitat.
9.- Pensió de jubilació i envelliment actiu (Art. 214 LGSS). (Jubilació activa).
Es permet la compatibilitat de la jubilació amb el treball per compte d’altri i per compte propi.
9.1.- Requisits
.- S’accedeixi a la jubilació activa 1 any després d’haver complert l’edat de jubilació que en cada cas resulti (art. 205.1.a) LGSS). (no s’admeten bonificacions o anticipacions d’edat).
.- el % aplicable a la BR per a determinar el càlcul ha d’aconseguir el 100%.
.- El treball compatible amb la pensió de jubilació podrà ser per compte d’altri (temps complet o temps parcial) i també per compte propi.
9.2.- Quantia de la pensió.
La quantia de la pensió de jubilació compatible amb el treball serà:
.- 50% de l’import de la pensió resultant sense aplicació del complement a mínims. (La seva revaloració serà del 50% mentre continuï compatibilitzant-la amb el treball.)
.- 100% si es realitza l’activitat per compte propi i es té contractat almenys 1 treballador.
.- No es tindrà dret al complement a mínims durant el temps que compatibilitzi la pensió amb el treball.
.- El beneficiari té la condició de pensionista amb caràcter general.
.- Quan finalitzi la relació laboral per compte d’altri es restablirà el percebo íntegre de la pensió de jubilació, igual que en el cessament de l’activitat per compte propi.
10.- Pensió de viduïtat en les parelles de fet. (Art. 221 LGSS).
Es modifica el règim d’accés a la pensió de viduïtat de les parelles de fet.
10.1.- Accés a la pensió de viduïtat.
- Accés General.
.- Tinguin la consideració de parella de fet i acreditin mitjançant el certificat d’empadronament una convivència estable i notori de 5 anys amb caràcter immediat a la defunció del causant i haver-se inscrit en un Registre específic o la seva constitució davant Notario, amb una antelació de 2 anys a la defunció.
- Parelles de fet amb fills comuns.
.- En cas que la parella de fet tingui fills en comú només haurà d’acreditar la inscripció en el Registre específic o la seva constitució davant Notario amb una antelació mínima de 2 anys respecte a la data de defunció.
La pensió de viduïtat s’extingirà per les causes legalment previstes (dissolució, convivència amb una altra parella, etc.)
10.2.- Extinció de la parella de fet i pensió de viduïtat.
Si la parella de fet es va extingir per voluntat d’un o tots dos convivents, la posterior defunció d’un d’ells només donarà dret a la pensió de viduïtat amb caràcter vitalici, quan:
.- No hagi constituït una nova parella de fet ni contret matrimoni.
.- Que el convivent supervivent tingués dret a una pensió compensatòria determinada judicialment o mitjançant conveni o pacte regulador atorgat en document públic i s’extingeixi a conseqüència de la defunció.
Si la quantia de la pensió de viduïtat fos superior a la pensió compensatòria, aquesta es veurà reduïda fins a aconseguir la quantia d’aquesta última.
10.3.- Víctimes de violència de genero.
Es permet l’accés a la pensió de viduïtat, encara i no existir pensió compensatòria a les dones víctimes de violència de gènere en els termes establerts en la present norma.
10.4.- Supòsits excepcionals.
Es reconeixerà la pensió de viduïtat a les parelles de fet, quan la defunció del convivent s’hagués produït amb anterioritat a l’entrada en vigor de la present norma, si:
.- Que el causant, complint requisits d’alta i cotització (Art. 219 LGSS), no s’hagués pogut causar dret a la pensió de viduïtat.
.- Que es pugui acreditar la inscripció en el Registre específic o la seva constitució davant Notario amb una antelació mínima de 2 anys respecte a la data de defunció.
.- Que el beneficiari no tingui reconegut el dret a una pensió contributiva de la Seguretat Social.
La sol·licitud haurà de ser presentada en el termini improrrogable dels 12 mesos següents a l’entrada en vigor de la present norma i els seus efectes econòmics seran des del dia primer del mes següent a aquesta.
11.- Prestació Temporal de viduïtat (Art. 222 LGSS).
Quan no es pugui accedir a la pensió de viduïtat per no haver estat un any casats, no tenir fills en comú o no haver inscrit la parella de fet en un Registre específic o no haver-la constituït davant Notario amb una antelació mínima de 2 anys, es tindrà dret a una pensió de viduïtat amb una durada de 2 anys.
12.- Compatibilitat i extinció de les prestacions de viduïtat. (Art. 223 LGSS).
La pensió de viduïtat i la pensió temporal de viduïtat són incompatibles amb:
.- Amb una altra pensió de viduïtat reconeguda en qualsevol règim de Seguretat Social.
.- Per constituir matrimoni o una nova parella de fet.
13.- Cotització al Règim Especial a partir de l’edat de jubilació. (Art. 311 LGSS).
Queden exempts de cotitzar a la Seguretat Social, excepte per incapacitat temporal i per contingències professionals, una vegada aconsegueixin l’edat d’accés a la pensió de jubilació.
14.- Aplicació Legislacions anteriors (Disp. Transitòria 4a LGSS).
.- Els coeficients reductors de la jubilació anticipada per l’activitat o per discapacitat no es tindran en compte per a accedir a la jubilació dels qui tinguessin la condició de mutualista a 1 de gener de 1967 i tampoc se’ls aplicarà el coeficient del 0,50% que redueix el topall màxim de pensió un 0,50% per trimestre o fracció de trimestre d’anticipació.(art. 210.4 LGSS).
.- Es continuarà aplicant la Llei 27/2011, a les jubilacions següents:
.- Persones la relació laboral de les quals s’hagi extingit abans de l’1 d’abril de 2013 i no hagin tornat a ser incloses en el sistema de la Seguretat Social.
.- Persones amb la relació laboral suspesa o extingida per Expedients de Regulació d’Ocupació o Convenis i acords col·lectius d’empresa o decisions adoptades en procediments concursals aprovats o subscrits amb anterioritat a l’1 d’abril de 2013. (Els acords col·lectius d’empresa hauran d’estar registrats en el ISM o l’INSS.
.- En el moment de reconèixer el dret a la pensió s’aplicarà la norma més favorable.
15.- Coeficients reductors de l’edat de jubilació (Disp. Transitòria 5a).
Els treballadors que per raó d’activitat tinguessin reconeguts coeficients reductors de la seva edat de jubilació a ala entrada en vigor de la present llei, se li aplicarà la normativa anterior.
16.- Aplicació gradual dels coeficients reductors de l’edat de jubilació per voluntat de l’interessat (art. 210.3 LGSS). (Disp. Transitòria 34 LGSS).
S’afegeix una Disp. Transitòria 34, que regula els coeficients reductors en les jubilacions anticipades causades per l’interessat i que superin el límit establert per a l’import de les pensions., prevista en l’art. 210.3 LGSS.
Només serà aplicable quan la pensió màxima del sistema absorbeixi l’efecte de l’augment respecte dels coeficients vigents en 2021, amb la fi que la pensió que es reconegui no resulti inferior a la que es reconeixeria en 2021.
El previstos en el paràgraf 2n de l’art. 210. 3 LGSS, és a dir, si se supera el límit de la pensió màxima previst en l’art. 57 LGSS, els coeficients reductors s’aplicaran sobre l’indicat límit, això entrarà en vigor a 1 de gener de 2024 i es farà de manera gradual en 10 anys, en funció del quadre que publica la norma.
17.- Jubilació Forçosa prevista en els convenis col·lectius. (Disp. Ad. 10).
Els convenis col·lectius subscrits a partir d’1 de gener de 2022, podran establir clàusules que possibilitin l’extinció del contracte de treball quan:
.- El treballador compleixi una edat igual o superior a 68 anys.
.- Tingui dret al 100% de la pensió de jubilació contributiva.
.- Es vinculi la mesura a la contractació indefinida i a temps complet d’un nou treballador.
El límit de 68 anys, podrà rebaixar-se a l’edat ordinària de jubilació en aquelles activitats, en les quals les dones treballadores, afectades per l’àmbit funcional del conveni siguin inferiors al 20% de les persones ocupades.
Els convenis col·lectius anteriors a 1 de gener de 2022 podran aplicar les seves clàusules de jubilació forçosa fins a 3 anys després de la finalització de la vigència inicial pactada del conveni en qüestió.
18.- Mecanisme d’equitat intergeneracional. (Disp. Final 4a).
A partir del 2023 i durant 10 anys es fixarà una cotització addicional d’un 0,6% distribuïda en entre empresa i treballador i seguint l’estructura actual i es destinarà a nodrir el Fons de Reserva de la Seguretat Social.
A partir del 2032, es procedirà a la seva revisió, amb una periodicitat triennal.
19.- Jubilació forçosa de Notaris i Registradors.
Es permet que Notaris i Registradors sol·licitin, amb dos mesos d’antelació a complir l’edat de 70 anys, davant la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública, la prolongació de la seva permanència en el servei actiu fins que compleixin un màxim de 72 anys.