L’art. 28.2 de l’ET estableix que:
“L’empresari està obligat a portar un registre amb els valors mitjans dels salaris, els complements salarials i les percepcions extrasalarials de la seva plantilla, desagregats per sexe i distribuïts per grups professionals, categories professionals o llocs de treball iguals o d’igual valor.
Les persones treballadores tenen dret a accedir, a través de la representació legal dels treballadors en l’empresa, al registre salarial de la seva empresa.”
El Reial decret 902/2020, de 13 d’octubre, d’igualtat retributiva entre dones i homes, desenvolupa i regula les noves formalitats amb la finalitat de lluitar contra la bretxa salarial entre dones i homes, entre les quals destaca el registre i l’auditoria salarial.
1.- Objecte i àmbit d’aplicació.
Es busca establir mesures específiques per a fer efectiva la igualtat de tracte i no discriminació en matèria retributiva entre dones i homes. Es desenvolupessin mecanismes per a identificar, corregir i lluitar contra la discriminació que pogués existir en aquest àmbit.
S’aplicarà a totes les relacions laborals regulades en l’ET, tant les comunes com les especials.
2.- Registre Retributiu.
A tenor de l’art. 28.2 de l’ET, totes les empreses estan obligades a disposar d’un registre retributiu de tota la seva plantilla, inclòs personal directiu i els alts càrrecs.
El registre retributiu ha d’incloure desglossat per sexe:
.- Els valors mitjans dels salaris.
.- Complements salarials.
.- Percepcions extrasalarials de la plantilla.
S’haurà de realitzar la mitjana aritmètica i la mitjana del realment percebut per cadascun d’aquests conceptes per cada grup professional, categoria professional, nivell, lloc o qualsevol altre sistema de classificació aplicable.
Aquesta retribució haurà d’estar desagregada i diferenciada, en atenció a la seva naturalesa, incloent:
.- Salari basi.
.- Complements.
.- Percepcions extrasalarials.
3.- Accés al Registre.
- a) Sense representació legal dels treballadors.
- b) Amb representació legal dels treballadors.
Els treballadors podran accedir a aquest registre, però la informació es limitarà a les diferències percentuals que existissin en les retribucions fetes una mitjana d’entre homes i dones.
(No es facilitarà dades fetes una mitjana de de les retribucions)
Aquestes coneixeran el contingut íntegre d’aquest, que haurà de ser consultada amb una antelació de 10 dies, amb caràcter previ a l’elaboració del registre.
3.1.- Període de referència.
Amb caràcter general serà l’any natural.
Poden existir modificacions en cas d’esdevenir alguna alteració substancial de qualsevol element del registre salarial.
3.2.- Format del Document.
Serà l’establert en les pàgines web del MTSS i Ministeri d’Igualtat.
4.- Registre retributiu de les amb obligació d’auditoria retributiva.
Les empreses amb 50 o més treballadors estan obligades a elaborar un pla d’igualtat, en el qual hauran d’incloure una auditoria retributiva.
4.1.- Objecte de l’auditoria.
L’objecte de l’auditoria és obtenir la informació necessària per a comprovar si el sistema retributiu, compleix amb l’aplicació efectiva del principi d’igualtat entre dones i homes.
Haurà de definir les necessitats per a evitar, corregir, prevenir els obstacles i dificultats existents o que poguessin produir-se en llaures a garantir la igualtat retributiva, per a assegurar la transparència i el seguiment d’aquest sistema retributiu.
4.2.- Vigència de l’auditoria.
Tindrà la mateixa vigència que el pla d’igualtat, tret que es determini una altra inferior en aquest.
4.3.- Contingut de l’auditoria.
L’auditoria implica:
.- Realitzar el diagnòstic de la situació retributiva en l’empresa, i requereix:
- L’avaluació de llocs de treball.
- La rellevància d’altres factors desencadenants de les diferències retributives.
- Analitzar les possibles deficiències o desigualtats que s’apreciïn.
.- Establir un pla d’actuació per a la correcció de les desigualtats retributives.
.- Designar la persona o persones que controlessin el seguiment i la implementació de millores a partir dels resultats obtinguts.
5.- Efectes de la no Realització del Registre Salarial.
S’aplica Llei d’Infraccions i Sancions de l’Ordre social per a aquelles empreses que falsegin o no realitzin aquesta informació retributiva.
S’aplicaran les sancions que poguessin correspondre per concurrència de discriminació, les quals podrien aconseguir com a falta molt greu fins a un total de 187.515€, amb un mínim de 6.251 euros.