Pot un funcionari ser autònom i iniciar una activitat per compte propi?

Pot un funcionari ser autònom i iniciar una activitat per compte propi?

La compatibilitat entre ser funcionari i donar-se d’alta com a autònom és una qüestió que preocupa aquells treballadors de l’Administració que volen emprendre un negoci propi. Segons la llei, un funcionari pot ser autònom, però per a això haurà de complir amb uns requisits.

Una de les grans preguntes que es fan alguns treballadors de l’Administració al llarg de la seva trajectòria professional té relació amb la possibilitat d’emprendre un negoci per compte propi i donar-se d’alta com a autònoms. En un país on hi ha més de 2,7 milions de funcionaris resulta fàcil pensar que, en algun moment de la seva carrera, una part d’aquests treballadors hagin tingut al cap la idea d’emprendre i, per tant, s’hagin qüestionat si hi ha la possibilitat de compatibilitzar la funció pública amb una activitat per compte propi com pot ser fer classes en una escola o facultat, pertànyer a una orquestra de músics, obrir un comerç per internet o crear una startup. Segons la llei, ser funcionari i fer-se autònom és compatible, sempre que es compleixin els requisits establerts i se sol·liciti l’anomenat reconeixement de compatibilitat.

Aquest reconeixement de compatibilitat és la gran obligació que hauran d’afrontar els funcionaris que vulguin donar-se d’alta com a autònoms. Una vegada presentat a l’Administració, la resolució del mateix confirmarà si l’activitat que es vol emprendre és compatible o si existeix una incompatibilitat per no complir amb algun dels articles que dicta la llei. En cas de saltar-se aquesta obligació, el funcionari podria ser sancionat i, fins i tot, podria quedar suspès, segons va explicar a aquest mitjà el advocat laboralista de la gestoria Barcons, Jaume Barcons.Es pot ser funcionari i autònom al mateix temps?

Tal com regula la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d’Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques, un funcionari pot compatibilitzar el seu lloc de treball amb la decisió de donar-se d’alta com a autònom, sempre que es compleixi amb el que s’estableix per llei.

En el primer paràgraf de la mateixa s’especifica que es respectarà l’exercici de les activitats privades “que no puguin impedir o menyscabar l’estricte compliment dels seus deures o comprometre la seva imparcialitat o independència”. És a dir, qualsevol activitat que impedeixi els deures del funcionari o comprometi la imparcialitat d’aquest, no serà compatible. En concret, aquesta llei s’aplica a:

  • Personal civil i militar al servei de l’Administració de l’Estat i dels seus Organismes Públics
  • Personal al servei de les Administracions de les Comunitats Autònomes i dels Organismes d’elles dependents, així com de les seves Assemblees Legislatives i òrgans institucionals
  • Personal al servei de les Corporacions Locals i dels Organismes d’elles dependents
  • Personal al servei d’Ens i Organismes públics exceptuats de l’aplicació de la Llei d’Entitats Estatals Autònomes
  • Personal que exerceixi funcions públiques i percebi retribucions mitjançant aranzel
  • Personal al servei de la Seguretat Social, de les seves Entitats Gestores i de qualsevol altra Entitat i Organisme d’aquesta
  • Personal al servei d’entitats, corporacions de dret públic, fundacions i consorcis els pressupostos dels quals es dotin ordinàriament en més d’un 50% amb subvencions o altres ingressos procedents de les Administracions Públiques
  • Personal que presti serveis en Empreses en què la participació del capital, directament o indirectament, de les Administracions Públiques sigui superior al 50%
  • Personal al servei del Banc d’Espanya i de les institucions financeres públiques
  • Personal restant al qual resulti d’aplicació el règim estatutari dels funcionaris públics

Tal com figura en el Boletín Oficial del Estado (BOE), la llei aplica tant a les activitats públiques com a les activitats privades, tenint en cada cas unes condicions i excepcions concretes. En el cas de les activitats privades, s’estableix que el funcionari “no podrà exercir activitats privades, incloses les de caràcter professional, siguin per compte propi o sota la dependència o al servei d’Entitats o particulars, que es relacionin directament amb les que desenvolupi el Departament, Organisme o Entitat on estigués destinat”. És a dir, l’activitat que realitzi com a autònom no podrà tenir relació amb les funcions que exerceix com a funcionari.

“És important tenir en compte el càrrec o el lloc del funcionari. Un jutge pot tenir un negoci propi, però no un qualsevol. No pot donar-se d’alta com a autònom per a treballar d’advocat, per exemple, però sí que pot fer-ho en el cas que vagi a exercir una activitat que no interfereixi en la seva labor pública”, va explicar a e Jaume Barcons.

Quines activitats són incompatibles?

El Govern pot, per Reial decret, determinar les funcions, llocs o col·lectius del sector públic, incompatibles amb determinades professions o activitats privades, tal com recull el BOE. Actualment, els funcionaris no poden exercir les següents activitats:

  • Acompliment d’activitats privades, incloses les de caràcter professional, en els assumptes en què estigui intervenint, hagi intervingut en els dos últims anys o hagi d’intervenir per raó del lloc públic. Especialment s’inclouen aquelles activitats professionals prestades a persones als qui s’estigui obligat a atendre en l’acompliment del lloc públic
  • La pertinença a Consells d’Administració o òrgans rectors d’Empreses o Entitats privades, sempre que l’activitat de les mateixes estigui directament relacionada amb les quals gestioni el Departament, Organisme o Entitat en què presti els seus serveis al personal afectat
  • L’acompliment, per si o per persona interposada, de càrrecs de tot ordre en Empreses o Societats concessionàries, contractistes d’obres, serveis o subministraments, arrendatàries o administradores de monopolis, o amb participació o aval del sector públic, qualsevol que sigui la configuració jurídica d’aquelles
  • La participació superior al 10% en el capital d’Empreses o Societats a qui es refereix el paràgraf anterior

Què ha de fer un funcionari per a donar-se d’alta com a autònom?

En cas de complir amb el que s’estableix per la llei, abans de donar-se d’alta com a autònom i emprendre una activitat per compte propi, el funcionari haurà de sol·licitar a l’Administració el previ reconeixement de compatibilitat, que reconeixerà la compatibilitat de l’activitat o declararà la incompatibilitat de la mateixa en un termini de dos mesos. Aquesta resolució, que correspondrà al Ministeri de la Presidència, a l’òrgan competent de la Comunitat Autònoma o al Ple de la Corporació Local, es tracta de un procés obligatori que, en cas de no dur-se a terme, podria suposar una important sanció per al treballador públic.

Així mateix, el funcionari podrà ser expedientat si el fet de desenvolupar l’activitat per compte propi ocasiona falta d’assistència al seu lloc de treball, endarreriment, negligència o descuit en l’acompliment de les seves funcions. “Les corresponents faltes seran qualificades i sancionades conforme a les normes que es continguin en el règim disciplinari aplicable, quedant automàticament revocada l’autorització o reconeixement de compatibilitat si en la resolució corresponent es qualifica de falta greu o molt greu”, segons estableix la llei.

“Un funcionari pot ser autònom sempre que sol·liciti una compatibilitat per a treballar per compte propi. Ha de tenir clar que si l’administració no admet aquesta compatibilitat, no podrà fer-se autònom. Sense l’autorització, un funcionari no pot exercir una activitat per compte propi i tampoc per compte d’altri. Si es dona d’alta com a autònom sense la compatibilitat, serà sancionat i, fins i tot, podria quedar suspès”, va explicar Jaume Barcons. És important destacar que els reconeixements de compatibilitat no podran modificar ni la jornada de treball ni l’horari del funcionari i, a més, quedaran sense efecte en cas de canvi de lloc en el sector públic.

Una vegada s’hagi rebut una resolució favorable i es reconegui la compatibilitat, el funcionari haurà de donar-se d’alta com a autònom en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA) i seguir els passos habituals necessaris per a convertir-se en treballador per compte propi i emprendre un negoci.

 

Article de Marta Escrichs amb la col·laboració de Jaume J. Barcons a Autónomos y Emprendedor.es