Ordre SND/399/2020, de 9 maig per la qual es flexibilitzen determinades restriccions d’àmbit nacional: Fase 1.
El BOE de 9 de maig de 2020, va publicar les condicions per les quals determinades Comunitats Autònomes entraven en la Fase 1 del denominat pla per a la transició cap a una nova normalitat.
Catalunya (excepte algunes poblacions) i la Comunitat de Madrid, entre altres, no entren en aquesta Fase 1, si bé, aquestes mesures seran aplicables posteriorment.
1.- Àmbit d’Aplicació.
Es troba en l’Annex d’aquesta norma on apareixen les CCAA que accedeixen a la fase 1.
2- Mesures d’Higiene i Prevenció.
2.1.- Foment de Mitjans no presencials de treball.
Es fomentarà el teletreball per a aquells treballadors que puguin realitzar la seva activitat a distància.
2.2.- Mesures d’Higiene per als treballadors.
Els treballadors en el centre de treball hauran de disposar de:
– Gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat virucida i quan això no sigui possible, aigua i sabó.
– Si no es pot mantenir la distància de seguretat de 2 metres, hauran de disposar d’equips de protecció adequats al nivell de risc.
– Fitxatge amb empremta dactilar: Se substituirà per un altre sistema o bé es desinfectarà el dispositiu abans i després del seu ús. S’advertirà als treballadors.
– S’adeqüessin els sistemes i condicions de treball per a mantenir la distància mínima de 2 metres entre els treballadors, que hauran de complir-se en taquilles, condícies, vestuaris i zones comunes.
– Davant qualsevol símptoma de la malaltia es contactarà amb el servei mèdic corresponent.
2.3.- Mesures per a prevenir la coincidència massiva de persones en l’àmbit laboral.
– S’evitarà la massificació de persones (treballadores o no) en els centres de treball. Especialment en els quals no puguin respectar els 2 metres de distància de seguretat i sobretot en les hores entrada i sortida.
2.4.- Mesures d’higiene general exigibles a les activitats.
El titular de l’empresa o responsable del centre de treball haurà de:
– Adoptar les mesures de neteja i desinfecció adequades, especialment zones d’ús comú, poms de portes, taules, mobles, passamans, terres, telèfons, penjadors, etc. i també en les zones privades com ara vestuaris, taquilles, condícies, cuines, àrees de descans.
– En els llocs de treball compartits per més d’un treballador es realitzarà la neteja després de cada ús, especialment el mobiliari.
– Utilitzar desinfectants com a dilucions de lleixiu (1.50) o qualsevol altre amb activitat virucida autoritzat pel Ministeri de Sanitat. Després de cada neteja es canviaran els materials i equips de protecció utilitzats, i es procedirà a la rentada de mans.
– Els uniformes es rentaran diàriament de manera mecànica i a temperatura d’entre 60 i 90 graus.
– S’haurà de ventilar el centre de treball i les seves estades diàriament.
– Es limitarà l’ús d’ascensors o muntacàrregues. La seva ocupació màxima serà d’1 persona, tret que sigui possible garantir la separació de 2 metres, o si són persones que necessiten d’acompanyant.
– Ús de condícies que quedin permesos per aquesta disposició, seran utilitzats per una sola persona i desinfectats mínim 6 vegades al dia.
– Es fomentarà el pagament amb targeta o altres dispositius electrònics, que es netegeran i desinfectaran després de cada ús.
– Disposar de papereres amb tapa i pedal, que hauran de netejar-se mínim 1 vegada al dia.
3.-Flexibilització de mesures de caràcter social.
3.1.- Llibertat de circulació
Es podrà circular per la província, illa o unitat territorial, sense perjudici de desplaçaments per motius, sanitaris, professionals o de cura de familiars dependents o discapacitats. També entre municipis confrontants per qüestions socioeconòmiques.
3.1.- Contacte Social grups reduïts.
– Reunions de fins a un màxim 10 persones amb tercers no convivents.
– S’haurà de mantenir distància de 2 metres o mesures de protecció alternatives (màscara i guants)
3.2.- Vetlles i enterraments.
– Vetlles
S’autoritzen amb un límit màxim de 15 persones a l’aire lliure i 10 persones en espais tancats.
– Enterraments.
Màxim 15 persones entre familiars i afins, juntament amb el ministre de culte.
Respectar la distància de 2 metres, higiene de mans i etiqueta respiratòria.
3.3.- Llocs de Culte.
Es permet l’assistència sempre que no se superi 1/3 de l’aforament i compleixin amb les distàncies físiques mínimes.
No es pot utilitzar l’exterior dels edificis ni la via pública per a la celebració d’actes de culte.
Es recomana l’ús de màscara i fer les tasques de desinfecció abans i després de cada celebració.
4.- Reobertura dels Establiments i locals comercials minoristes i de prestació de serveis assimilats.
4.1.- Requisits obertura.
Els comerços i activitats de serveis professionals amb activitats suspeses, per a poder obrir hauran de complir amb els següents requisits:
– Reducció de l’aforament al 30%, fins i tot entre diferents plantes.
– Si no es poden mantenir les distàncies de seguretat de 2 metres, només es permet l’accés a un sol client.
– Horari d’atenció preferent a majors de 65 anys.
– Es podrà establir sistemes de repartiment a domicili per a col·lectius determinats.
Poden tornar a obrir amb cita prèvia:
– Els concessionaris d’automoció.
– ITV
– Centres de Jardineria i Vivers de plantes.
– Concessionàries de joc públic d’àmbit estatal, excepte els que es trobin dins de centres comercials sense accés independent.
Els Ajuntaments, prèvia comunicació a la CCAA podran autoritzar la reobertura de mercats que desenvolupen la seva activitat a l’aire lliure i mercats ambulants, amb una limitació del 25% dels llocs habituals i un aforament inferior a 1/3 de l’habitual.
4.2.- Mesures d’Higiene concretes.
– Neteja i desinfecció de les instal·lacions 2 vegades al dia (mínim), amb especial atenció als poms de portes, taulells, mobles, passamans, màquines dispensadores, sòls telèfons, penjadors, carros i cistelles, aixetes.
Comunicar-se amb cartells o megafonia al consumidor.
4.2.1.- Pautes de neteja:
– Una neteja es realitzarà obligatòriament en finalitzar el dia.
– Es netejarà i desinfectarà el lloc de treball en cada canvi de torn, especialment: mampares, taulells, teclats, terminals de pagament, pantalles tàctils, eines de treball i altres elements susceptibles de manipulació.
.- Es revisaran com a mínim una vegada al dia la neteja i funcionament dels sanitaris, aixetes i poms de la porta de les condícies i no es permetrà el seu ús als clients, tret que sigui estrictament necessari.
4.2.2.- Vendings, bugaderies i autoserveis.
S’informarà del seu ús i mesures d’higiene mitjançant cartelleria. Sent obligació de l’empresari.
4.3.- Distàncies de Seguretat.
Les distàncies de seguretat entre treballadors seran de 2 metres i entre venedor i client d’almenys 1 metre. Si NO disposen d’elements de protecció i barreres, 2 metres.
Si no es garanteixen les distàncies mínimes serà obligatori l’ús de màscares.
Els establiments que no puguin mantenir les distàncies de seguretat com per exemple les perruqueries, centres d’estètica o fisioteràpia, hauran d’utilitzar l’EPI oportú que asseguri tant la protecció del treballador i del client, i la distància de seguretat de 2 metres entre un client i un altre.
Això també s’aplicarà en les vendes a l’aire lliure i en mercats ambulants.
4.4.- Mesures d’higiene i protecció aplicables als clients a l’interior d’establiments, locals i venda a l’aire lliure i en mercats ambulants.
– El temps de permanència serà l’indispensable.
– En cas d’atenció personalitzada a més d’un client, haurà d’assenyalar-se amb marques en el terra, balises, senyals, la distància interpersonal de 2 metres entre clients.
– No es podrà atendre a més d’un client simultàniament.
– Tenir a la disposició dels clients gels hidroalcohòlics a l’entrada del local.
– En els establiments d’autoservei haurà d’haver-hi un treballador per a evitar manipulacions per part dels clients.
– No es podran posar productes de prova com a cosmètics, productes de perfumeria i similars.
– Comerços tèxtils, arranjaments de roba i similars els emprovadors només es podran usar per una persona i posteriorment es netejaran i desinfectaran.
– Les peces que es provi un client hauran de ser higienitzades abans de poder ser facilitades a un altre client.
4.5.- Mesures en Matèria d’aforament.
S’haurà de poder mantenir les distàncies de 2 metres i exposar al públic l’aforament màxim.
Necessari tenir sistemes de control i recompte, per a no superar l’aforament en cap moment, incloent els treballadors.
4.6.- Aparcaments propis.
Si la lectura de tickets i targetes d’empleats no es pot realitzar de manera automàtica serà substituït per un control manual a través del personal de seguretat, que permetrà controlar també l’aforament i accés al local.
5.- Activitats d’Hostaleria i Restauració.
5.1.- Terrasses.
Es permet l’obertura de les terrasses a un 50% de les taules permeses sobre la base de la llicència municipal, garantint la distància de 2 metres.
S’autoritzen les reunions d’un màxim de 10 persones per taula o agrupació de taules, però respectant la distància interpersonal.
5.2.- Neteja de terrasses
– Neteja de taules i cadires.
– Estovalles d’un sol ús. Si no és possible s’utilitzarà l’estovalla per a un sol client i es procedirà a la seva neteja.
– Disposar de dispensadors de gels.
– Es fomentarà el pagament amb targeta o altres mitjans que no suposin contacte físic. El datàfon es netejarà i desinfectarà cada vegada.
– S’evitarà l’ús de cartes, optant per pissarres o dispositius electrònics.
– Els elements de serveis (vaixelles, cristalleria, coberteria, estovalles) s’emmagatzemeran en recintes tancats i si no és possible en zones lluny de clients i treballadors.
– S’eliminessin tovalloneres, escuradents, vinagreres, setrills i altres utensilis similars prioritzant les monodosis d’un sol ús o en altres formats sota petició del client.
– Les condícies s’utilitzaran per una persona, excepte que es pugui mantenir la distància de seguretat.
6.- Hotels i Establiments Turístics.
6.1.- Obertura
– Els Serveis de restauració i Cafeteria podran obrir en les mateixes condicions que les terrasses (vid. punt 5.1).
– Clients allotjats: servei de restauració i necessaris.
– Les zones comunes romandran tancades
– S’hauran de respectar les distàncies de seguretat interpersonal i les mesures i instruccions sanitàries.
– No es permet l’ús de piscines, Spas, gimnasos, miniclubs, zones infantils, discoteques, salons d’esdeveniments o espais anàlegs no imprescindibles.
– L’ús de condícies pels clients, visitants o usuaris, tindrà una ocupació màxima d’una persona, i haurà de procedir-se a la neteja i desinfecció un mínim sis vegades al dia.
– Les zones que no estiguin en ús hauran d’informar-se de l’accés restringit o clausurat
– S’ha de tenir en compte que segueix en vigor l’Ordre TMA/277/2020 i per consegüent l’Hotel o Allotjament pot ser utilitzat per necessitats sanitàries, entre altres.
6.2.- Mesures d’Higiene
– Cartells informatius en els idiomes habituals dels clients: Sobre condicions restrictives de l’ús de les instal·lacions i normes d’higiene en relació a la prevenció de contagis.
– Recepció i Consergeria: Separació de 2 metres entre clients i treballadors. En cas que no es pugui, s’utilitzaran els equips de protecció.
Marcar en el terra els espais per a respectar les distàncies de 2 metres.
– Es desinfectaran els objectes després de la seva manipulació i es disposarà de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat virucida i autoritzats pel Ministeri de Sanitat.
– Prèvia obertura de les instal·lacions serà necessari realitzar una neteja de les instal·lacions, incloent zones de pas, de servei, habitacions, parcel·les i habitatges.
Es netejarà i desinfectarà cada 2 hores tots els objectes i superfícies de les zones de pas susceptibles de manipulades o contaminades (botons d’ascensors o màquines, passamans d’escales, tiradors de portes, timbres, aixetes de lavabos compartits.)
6.3.- Mesures d’higiene i/o prevenció per als clients
S’haurà de garantir que el client estigui informat en tot moment sobre les condicions restrictives en l’ús de les instal·lacions, lliurant-l’hi en format escrit i idioma comprensible, tant abans de la confirmació de la reserva i durant la seva estada en l’allotjament.
Posar a la disposició dels clients dispensadors de gels hidroalcohòlics o desinfectants autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat.
7.- Turisme actiu i de naturalesa.
7.1.- Condicions
– Grups de màxim 10 persones.
– Empreses de turisme actiu registrades en l’Administració competent
– No es podran realitzar en locals o establiments.
– Només podran romandre obertes, (disposar de gel hidroalcohòlic o sabó desinfectant) les zones de:
– Recepció
– Condícies i vestuaris.
– L’ús de condícies pels clients, visitants o usuaris, tindrà una ocupació màxima d’una persona, i haurà de procedir-se a la neteja i desinfecció un mínim sis vegades al dia.
– Es garantirà la distància interpersonal de 2 metres i en cas que no es pugui, es lliurarà l’equip de protecció necessari.
– L’equipament necessari per a desenvolupar o facilitar l’activitat es desinfectarà després de cada ús.
8.- Centres Educatius i Universitaris.
8.1.- Reobertura dels Centres Educatius
Es podrà procedir a la seva obertura per a tasques de desinfecció, condicionament i funcions administratives, garantint la distància mínima de 2 metres.
8.2.- Mesures d’Higiene
S’estarà a les mesures previstes en la present disposició, i s’organitzarà la circulació de persones i distribució d’espais amb la finalitat de mantenir els 2 metres.
S’evitarà al màxim l’ús de paper i es proveirà als treballadors del material de protecció necessari.
9.- Mesures per a la reobertura gradual d’instal·lacions cientificotècniques.
Les entitats de naturalesa pública i privada que desenvolupin o donin suport a activitats de recerca científica i tècnica, desenvolupament i innovació en tots els camps de l’economia i de la societat, podran reiniciar la seva activitat i la de les seves instal·lacions associades, però amb les garanties de protecció prevenció i higiene enfront del COVID19, assegurant el desenvolupament de l’activitat laboral en condicions de seguretat, autoprotecció i distanciament social.
Quant a la celebració de seminaris i congressos científics o innovadors, es permetrà la seva realització sempre que compleixin amb les obligacions de distància física exigida de 2 metres, i no superin la xifra de 30 assistents, fomentant-se la participació no presencial dels quals ho fer a distància.
10.- Mesures per a la reobertura al públic de biblioteques
La reobertura de biblioteques, serà per a les activitats de préstec i devolució d’obres, lectura en sala, així com per a informació bibliogràfica i bibliotecària.
No es permeten activitats culturals, d’estudi en sala, o de préstec interbibliotecari.
No es podrà fer ús dels ordinadors i mitjans informàtics, catàlegs d’accés públic en línia o catàlegs en fitxes de la biblioteca.
11.- Mesures per a la reobertura al públic de museus
Quant a les visites públiques als museus i mesures de control d’aforament, es permeten amb certes especificacions i limitacions que consten en la pròpia Ordre.
12.- Condicions en les quals han de desenvolupar-se la producció i rodatge d’obres audiovisuals.
L’Ordre en el seu art. 29, detalla les activitats associades a la producció i rodatge d’obres audiovisuals que podran procedir a realitzar-se en aquesta fase 1a.
Quant a la producció audiovisual i realització de rodatges s’hauran de complir les mesures d’higiene, protecció i distanciament per a evitar el risc de contagi i propagació.
Haurà d’existir senyalització, amb cartells informatius sobre mesures d’higiene i qualsevol missatge que s’estimi adequat per a garantir totes i cadascuna de les mesures d’higiene i prevenció enfront del COVID19.
A més l’empresa productora, haurà de posar a la disposició dels integrants de la producció tots els elements de prevenció necessaris, assenyalant-se a més amb marques en el terra, o mitjançant l’ús de balises, cartelleria i senyalització totes les distàncies de seguretat interpersonal mínimes.
13.- Obertura al públic dels locals i establiments en els quals es desenvolupin actes i espectacles culturals.
La condició és que no superin 1/3 de l’aforament autoritzat.
En llocs tancats, el màxim serà de 30 persones en total. Si són a l’aire lliure, l’aforament màxim serà de 200 persones.
S’hauran de complir els requisits d’higienes, salut i prevenció de la present ordre.
S’haurà de tenir especial cura en les entrades i sortides.
14.- Mesures en l’activitat esportiva professional i federada.
Centres d’Alt Rendiment (CAR), entrenaments mitjans en Lligues Professionals i l’obertura d’instal·lacions esportives a l’aire lliure.
L’activitat esportiva individual haurà de ser amb cita prèvia, en centres esportius, de titularitat pública o privada, podent-se oferir serveis esportius de caràcter individualitzat.
Abans de la reobertura, hauran de procedir a la neteja i desinfecció de les seves instal·lacions, i procedir a la neteja i desinfecció de les instal·lacions d’acord amb el que es preveu en aquesta Ordre.
L’activitat esportiva s’organitzarà de manera individualitzada, sense contacte físic i, per torns prèviament estipulats. S’evitarà l’acumulació de persones.
L’activitat esportiva organitzada de manera individual, només permetrà l’atenció a una persona per entrenador i per torn.
Si el centre comptés amb diversos entrenadors podrà prestar-se el servei individualitzat a tantes persones com entrenadors disposi, no podent en cap cas superar el 30% de l’aforament d’usuaris, ni minorar la distància de seguretat de 2 metres entre persones.
No es podran obrir als usuaris els vestuaris i zones de dutxa, podent habilitar-se, en els casos estrictament necessaris, espais auxiliars.
15.- Control i vigilància de les mesures.
Seran realitzades pels serveis d’inspecció municipals, autonòmics o de policia especial, en l’àmbit de les seves competències. Corresponent la instrucció dels procediments sancionadors a les autoritats competents.
16.- Restricció a les accions comercials amb resultat d’aglomeracions.
Els establiments no podran anunciar ni dur a terme accions comercials que puguin donar lloc a aglomeracions de públic, tant dins de l’establiment comercial com en els seus voltants.
Aquesta restricció no afectarà les vendes en rebaixa ni tampoc vendes en oferta o promoció que es realitzin a través de la pàgina web.
La present Ordre SND/399/2020 de 9 de maig, la poden consultar a través del link següent https://www.boe.es/boe/dias/2020/05/09/pdfs/BOE-A-2020-4911.pdf