Ordre ECO/153/2021 inscripció prèvia de les ajudes extraordinàries a empreses per la Covid-19

Ordre ECO/153/2021 inscripció prèvia de les ajudes extraordinàries a empreses per la Covid-19

Ordre ECO/153/2021 de 16 de juliol, per la qual s’obre el tràmit d’inscripció prèvia de les ajudes extraordinàries directes de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID19.

El DOGC de 20 de juliol de 2021, núm. 8458, ha publicat l’Ordre ECO/153/2021 de 16 de juliol per la qual s’obre el tràmit d’inscripció de les empreses i professionals per a accedir a les ajudes extraordinàries per causa de la COVID19, de qualsevol sector d’activitat econòmica prevista en el CNAE.
El termini de sol·licitud s’obre del dia 21 de juliol a 30 de juliol de 2021, no aplicant-se cap regla de prelació en l’entrada de sol·licituds.

 

1.- Objecte.

Obrir el tràmit d’inscripció prèvia per a l’accés a les ajudes extraordinàries directes a favor dels autònoms (empresaris o professionals) i empreses no financeres per al suport a la solvència i reducció dels deutes del sector privat, a conseqüència de la COVID19 que es trobin dins del CNAE aprovat pel RD 475/2017 i no hagin sol·licitat les ajudes previstes en Ordre ECO127/2021 de 14 de juny.

 

2.- Inscripció Prèvia.

L’emplenament del formulari d’inscripció prèvia és condició necessària per a percebre l’ajuda extraordinària i té la consideració de sol·licitud, una vegada es publiquin les convocatòries de les ajudes extraordinàries.
La prelació en la inscripció prèvia no atorga preferència en l’atorgament de les ajudes.
Amb la inscripció prèvia s’autoritza a la Generalitat a consultar les dades necessàries i a intercanviar-los amb la AEAT.

 

3.- Finalitats i requisits objectius de les ajudes directes.

3.1.- Finalitat
El suport a la solvència i reducció dels deutes del sector privat d’empresaris i professionals, així com d’empreses no financeres més afectades per la pandèmia de la COVID19.

3.2.- Destí de l’Ajuda.
Satisfer el deute, pagaments a proveïdors i altres creditors financers o no, així com els costos fixos1 pendents de pagament i que s’hagin reportat entre l’1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021 i procedeixin de contractes anteriors a 13 de març de 2021.
S’estableix que primer es pagarà als proveïdors per ordre d’antiguitat i si escau es reduirà el nominal del deute bancari, prioritzant el deute amb aval públic.

 

4.- Requisits per a efectuar la inscripció prèvia.

S’ha de tractar d’empreses que es trobin en algun dels CNAE-2009 que conté l’annex de la present normativa durant el 2019 i 2020 i continuïn amb la seva activitat.

4.1.- Supòsits.
.- Que el seu volum anual d’operacions en l’IVA o un altre tribut indirecte tingui un descens en 2020 de més d’un 30% respecte al 2019.

.- Si realitzen operacions no subjectes o exemptes que no obliguin a presentar una autoliquidació periòdica d’IVA i no s’apliqui el règim de mòduls en 2019 i 2020, el volum d’operacions de 2019 i 2020 s’entendrà referit a l’impost de la Renda de les Persones Físiques i concretament als ingressos derivats dels rendiments d’Activitat Econòmica que consten en la BI.

.- Si són contribuents del IS o IRN amb establiment permanent la informació sobre la BI serà l’últim pagament fraccionat o declaració dels anys 2019 i 2020 del IS.

.- Els empresaris o professionals que tributin per mòduls s’haurà de comprovar la seva declaració de la Renda dels exercicis 2019 i 2020.

.- Els grups d’empresa que consolidin balanços en el IS, el destinatari serà el grup com a contribuent únic. El volum d’operacions s’entendrà del grup en el seu conjunt dels anys 2019 i 2020.
Els Grups han de tenir treballadors amb residència fiscal a Catalunya.

.- Les entitats en règim d’atribució de rendes en l’IRPF només serà beneficiària de l’ajuda l’entitat sol·licitant, en cap cas els socis, comuners, hereus o partícips.

4.2.- Exclusions.
.- No poden accedir a les ajudes extraordinàries directes quan el resultat net d’Activitats Econòmiques en mètode d’estimació directa en l’IRPF de 2019 hagi estat negatiu, o bé la BI del IS hagi estat negativa o la del INR, i tot això abans de l’aplicació de la reserva de capitalització i compensació de les BI negatives.

.- Ni tampoc els empresaris o professionals que haguessin presentat la inscripció prèvia respecte de les ajudes previstes en l’Ordre ECO/127/2021 de 14 de juny.

4.3.- Requisits.
.- Tenir domicili fiscal a Catalunya o establiment permanent, en cas d’entitats no residents no financeres que operin a Espanya.
.- No tenir ajudes concedides per a la mateixa finalitat que superin un import total acumulat de 1,8 milions d’euros en ajudes directes i de 10 milions d’euros en ajudes per a costos fixos.
Per a les empreses dels sectors de pesca i agricultura és de 270.000€ i per a les empreses del sector agrícola és de 225.000€.
.- Els empresaris i professionals en règim d’estimació directa amb un volum pendent subvencionable igual o superior a 4.000€.
.- Ser titulars de la C/C bancària que s’hagi indicat.
.- No haver estat sancionat per resolució ferma en matèria d’integració laboral de persones amb discapacitat o molt greu en matèria de seguretat i salut en el treball durant l’any anterior a la convocatòria.
.- Complir els requisits de política lingüística.
.- No haver estat sancionat ni administrativament ni per sentència judicial ferma per pràctiques laborals discriminatòries per raó de sexe o gènere.
.- Disposar d’un sistema d’organització i gestió en la prevenció de riscos laborals.
.- Complir amb el que estableix la Llei 17/2015 en matèria d’igualtat entre homes i dones.
.- Respectar el dret a l’accessibilitat per a persones amb discapacitat.
.- Respectar la normativa en matèria de desenvolupament sostenible.
.- Complir amb la normativa de protecció a la infància i adolescència. (Llei 26/2015)
.- Complir amb la normativa de propietat intel·lectual.
.- Complir la resta de requisits en matèria de subvencions.

 

5.- Acreditació dels Requisits.

S’acreditaran mitjançant l’encreuament de dades amb la AEAT.

 

6.- Compromisos i Obligacions.

.- Mantenir l’activitat corresponent a les ajudes fins al 30 de juny de 2022.
.- No repartir dividends durant el 2021 i 2022.
.- No aprovar increment en les retribucions d’alta direcció durant 2 anys des de la concessió de l’ajuda.
.- Conservar i custodiar la documentació acreditativa dels requisits i justificativa de l’aplicació dels fons rebuts.
.- Complir amb la Llei 19/2014 de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
.- Complir amb les altres obligacions vigents en matèria de subvencions i la normativa sectorial aplicable.

 

7.- Termini per a efectuar la inscripció prèvia.

El termini per a efectuar la inscripció prèvia és de les 09.00 hores del dia 21 de juliol fins al 30 de juliol de 2021 a les 15.00 hores.

 

1 Són els costos suportats per les empreses i generats, amb independència del nivell de producció, durant el període subvencionable, no coberts per les contribució als beneficis (ingressos menys costos variables) durant el mateix període, ni per altres fonts, com a segurs, mesures d’ajuda temporal o altres ajudes.